In een interview op donderdag met MSNBC-presentator Jonathan Capehart, uitte voormalig President Bill Clinton zorgen over de uitdagingen waarmee de Democraten werden geconfronteerd bij het bereiken van kiezers tijdens de presidentscampagne van 2024.
Clinton benadrukte de proliferatie van conservatieve websites als een belangrijke hindernis, en beweerde dat de Democraten moeite hadden om te concurreren in landelijke gebieden.
Voormalig President Donald Trump verzekerde zich van het presidentschap op 6 november, waarbij hij de vereiste 270 kiesmannen overtrof, terwijl de Republikeinen vier zetels in de Senaat wonnen en controle over het Huis van Afgevaardigden behielden.
Trump Surgeert Naar Overwinning – Verkrijg De Ultieme Trumpinator Bobblehead Om 2024 Te Vieren!
Reflecterend op de resultaten, zei Clinton: “We worden niet eens gehoord” in landelijke gebieden, en erkende zijn persoonlijke inspanningen om het probleem aan te pakken.
“Politiek is de enige business waarin je je authenticiteit kunt bewijzen door niets te weten. Snap je? En ik denk dat dat een probleem is en we zullen ervoor betalen tenzij we eroverheen komen,” zei Clinton tijdens het interview. “Maar dat is ook een probleem voor de Democraten. We moeten leren om met mensen te praten op manieren die zij kunnen begrijpen die dat uitlegt.”
Clinton deelde ook zijn aanpak om Democratische kandidaten tijdens de campagne te ondersteunen. “Dat is waarom, weet je, wanneer ik hielp – deed ik mijn best om dit keer te helpen. Ik wil niet naar grote rally’s en grote televisie dingen gaan, ik wil gewoon het land in,” legde hij uit. “Laten we naar buiten gaan en met mensen praten. Want ik denk dat we achterlopen in de zin dat veel van de mensen uit kleine steden en landelijke gebieden nu zeer geavanceerd zijn in hoe ze hun informatie verkrijgen. En er zijn ontelbare nieuwe websites nu, allemaal proberen hun soort conservatieve tot extreemrechtse zaak te bevorderen, en vaak spelen we niet op hetzelfde speelveld, en we worden zelfs niet gehoord. Dus zei ik gewoon, stuur me daarheen en ik kijk of ik iets goeds kan doen. Ik heb geen idee of ik dat deed, maar ik heb het geprobeerd.”
Het Democratische ticket van Kamala Harris en Minnesota Gouverneur Tim Walz stond voor aanzienlijke hindernissen gedurende de campagne, inclusief kritiek op hun mediastrategie.
Na de beslissing van President Joe Biden in juli om zich niet herkiesbaar te stellen, vermeden Harris en Walz gedurende het grootste deel van de campagne persconferenties en interviews, en verhoogden alleen in oktober hun media-optredens.
Analisten suggereerden dat deze beperkte zichtbaarheid het Democratische ticket heeft geschaad.
Harris weigerde opvallend om persoonlijk de Al Smith Dinner bij te wonen, en koos ervoor om in plaats daarvan een video te presenteren naast voormalig “Saturday Night Live” castlid Molly Shannon.
Ze liet ook een interviewkans met podcaster Joe Rogan liggen, een beslissing die naar verluidt werd beïnvloed door angst voor negatieve reacties onder campagnepersoneel.
Joe Rogan onthult dat het team van Kamala Harris zei dat hij niet over de legalisering van marijuana met haar mocht praten:
“Het lijkt alsof haar campagne een beetje chaotisch was, niemand kon een beslissing nemen.”
“Ik denk dat ze eisen hadden voor dingen waar ze niet over wilde praten.”
“Ze wilde niet… pic.twitter.com/PSk6J9tkgy
— Stop Tribalism in Politics (@EndTribalism) 12 november 2024
Critici stelden dat dit de campagne waardevolle zichtbaarheid heeft gekost.
In tegenstelling tot Harris verscheen zowel Trump als de elect vice-president J.D. Vance op Rogans podcast voor uitgebreide interviews, waarna Rogan publiekelijk Trump steunde.
De goedkeuring gaf momentum aan het Trump-Vance ticket, dat succesvol appelleerde aan kiezers in landelijke gebieden en strijdtonelen.
Clinton’s opmerkingen weerspiegelen bredere zorgen binnen de Democratische Partij over hoe effectief te communiceren met kiezers in een evoluerend medialandschap.
De oproep van de voormalige president voor meer directe betrokkenheid bij landelijke gemeenschappen onderstreept een waargenomen behoefte voor de Democraten om hun boodschap en outreachstrategieën aan te passen bij toekomstige verkiezingen.
Nu het politieke landschap blijft verschuiven, kan Clintons kritiek dienen als een wake-upcall voor partijleiders om deze uitdagingen aan te pakken.
.