OAN’s James Meyers
11:38 AM – dinsdag 11 juni 2024
Chrysler roept meer dan 211.000 SUV’s en pick-ups terug vanwege mogelijk defecte software van het antiblokkeerremsysteem die de elektronische stabiliteitscontrolesystemen van de voertuigen kan uitschakelen.
Door de storing kan de regelmodule van het antiblokkeerremsysteem (ABS) in bepaalde Dodge Durango’s en Ram 2500 en 3500 uit 2022 “het elektronische stabiliteitscontrolesysteem uitschakelen” en het risico op een botsing vergroten, aldus de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Chrysler verklaarde dat de voertuigen niet voldoen aan de federale veiligheidsnormen.
Volgens Fox Business, Chrysler vertelde de outlet dat een routine review van feedback van klanten de aanleiding was voor het onderzoek dat ontdekte dat sommige “2022 MY Ram heavy duty trucks en 2022 MY Dodge Durango voertuigen kunnen worden uitgerust met anti-Lock Braking System module software die onbedoeld het Electronic Stability Control systeem kan uitschakelen.”
Eigenaren van een getroffen voertuig kunnen bovendien merken dat het ABS-storingslampje gaat branden wanneer de auto wordt ingeschakeld.
Volgens de NHTSA gaan dealers de software van de ABS-regelmodule gratis updaten.
Er zullen voor 26 juli brieven naar eigenaren van de getroffen voertuigen worden verstuurdth en autobezitters kunnen contact opnemen met de klantenservice als ze meer informatie willen. Het terugroepnummer is 55B.
De autofabrikant zegt niet op de hoogte te zijn van verwondingen of ongelukken in verband met de auto’s. Toch dringt de autofabrikant er bij klanten op aan om de auto’s terug te roepen. Toch dringt de autofabrikant er bij klanten op aan om de instructies op de terugroepberichten op te volgen.
Dateert uit 2007, de auto regelgever mandated dat alle personenauto’s, multifunctionele passagiersvoertuigen, vrachtwagens en bussen met een bruto voertuiggewicht van 10.000 pond of minder moeten worden uitgerust met elektronische stabiliteitscontrole systemen om het ernstige risico van koprol crashes te verminderen.
Deze systemen maken gebruik van automatische, computergestuurde remmen op individuele wielen die worden gebruikt om de bestuurder te helpen de controle te behouden in kritieke rijsituaties waarin het voertuig de richtingvastheid op de achterwielen begint te verliezen.
Voor 2011 moesten voertuigen het systeem hebben, uitzonderingen daargelaten.
Blijf op de hoogte! Ontvang gratis het laatste nieuws direct in je inbox. Meld u hier aan. https://www.oann.com/alerts