NAVO-functionarissen bespreken het ondernemen van actie om enkele infrastructuurprojecten in Chinese handen in Europa terug te winnen, mocht er in het oosten van het continent een breder conflict met Rusland uitbreken, vertelden drie bij de discussies betrokken functionarissen aan CNN.
Steun World Unity: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en de leugens aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. Klik hier om te Doneren
Tien jaar geleden, toen Europa nog steeds uit de economische krater kroop die was veroorzaakt door de mondiale financiële crisis, leek de belofte van infrastructuurfinanciering door beleggingsondernemingen in Chinese handen een grote meevaller.
Nu de grootste landoorlog in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog wordt gevoerd – en het Westen waarschuwt voor de steun van Peking aan de Russische invasie van Oekraïne – zien de NAVO-landen deze investeringen nu als een risico, waarbij de bondgenoten beginnen te praten over manieren om een deel van deze investeringen terug te vorderen, zeiden de functionarissen.
Volgens een Amerikaanse functionaris bestaat de angst dat Peking de infrastructuur die het in Europa bezit, zou kunnen gebruiken om materiële hulp aan Rusland te verlenen als het conflict zich zou uitbreiden. Het doel, aldus functionarissen, is om ruim vóór elk mogelijk conflict een weg voorwaarts te vinden.
De discussies weerspiegelen een toenemende focus op China door de NAVO-alliantie.
De gezamenlijke verklaring die woensdag door de 32 leiders werd vrijgegeven tijdens de top ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum in Washington, haalde krachtig uit naar de steun van Peking aan Moskou op, een stap die wordt gezien als een teken van vooruitgang door leden die graag een harder standpunt tegen Peking willen innemen nadat een dergelijke verwijzing was weggelaten. in 2023.
“Het zich verdiepende strategische partnerschap tussen Rusland en de Volksrepubliek China en hun elkaar versterkende pogingen om de op regels gebaseerde internationale orde te ondermijnen en te hervormen”, aldus de verklaring, “zijn reden tot grote bezorgdheid.”
De discussies over het ondernemen van actie op het gebied van de infrastructuur bevinden zich volgens drie betrokken functionarissen nog in een beginstadium en hebben een wisselende mate van betrokkenheid onder de NAVO-lidstaten laten zien. Eén NAVO-diplomaat suggereerde dat de VS, die het voortouw nemen bij de besprekingen, de besprekingen op bilaterale basis zouden moeten voortzetten om de noodzakelijke steun veilig te stellen.
Van spoorlijnen die Oost-Europa met China verbinden, tot havens in de Noordzee en de Baltische Zee, China heeft tientallen miljarden dollars aan infrastructuurinvesteringen gefinancierd in het kader van zijn Belt & Road Initiative, waar de Europese landen zich in 2013 mee begonnen te ondertekenen.
Een NAVO-functionaris zei dat als er een oorlog zou uitbreken, de infrastructuur “vrijwel zeker zou worden genationaliseerd, of dat landen tijdelijk de operationele controle zouden overnemen, onder noodveiligheidsmaatregelen. China kan hen achteraf voor de rechtbank aanklagen.”
Amerikaanse functionarissen zien een precedent voor dergelijke overnames of verkopen in de pogingen van Europese landen om Rusland te dwingen activa te verkopen in de nasleep van de invasie van Oekraïne in 2022. Meer dan een jaar lang blokkeerde Finland herhaaldelijk de activiteiten van Helsinki Shipyard – een producent van ijsbrekers die ooit eigendom waren van een Russische entiteit – totdat Rusland het bedrijf eind 2023 verkocht aan een entiteit gevestigd in Canada.
Een hoge Amerikaanse functionaris zegt dat de discussies zich verder hebben uitgebreid dan low-tech en ook hightech-belangen omvatten, zoals quantum computing, halfgeleiders en telecominfrastructuur.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antony Blinken, zei woensdag dat de oorlog in Oekraïne de reden zou kunnen zijn dat Europese en Aziatische landen helderder zijn geworden over het feit dat hun veiligheid met elkaar verbonden is.
“Misschien werd dit duidelijk gemaakt door Oekraïne, toen premier Kishida van Japan zei dat wat er vandaag in Europa gebeurt, morgen in Oost-Azië zou kunnen gebeuren.
Toen Rusland zijn agressie pleegde, zijn hernieuwde agressie tegen Oekraïne, en Japan opstond, Zuid-Korea opstond, Australië en Nieuw-Zeeland, was dit een weerspiegeling van de erkenning dat deze uitdagingen met elkaar verbonden zijn”, zei Blinken op het NAVO-forum.
Maar hoewel de meeste NAVO-lidstaten enige bezorgdheid hebben geuit over de infrastructuur die eigendom is van China, vertellen twee bij de discussies betrokken functionarissen aan CNN dat met name Frankrijk heeft geprobeerd de discussies over infrastructuur te verschuiven naar de Europese Unie, die autoriteit heeft over andere economische zaken. .
De spanningen uit Frankrijk en andere landen, zo zeggen functionarissen, hadden invloed op het taalgebruik in de verklaring, waarbij de landen betoogden dat de NAVO niet het beste platform is om China uit te dagen – maar veel lidstaten koesteren nog steeds een zeer reële angst dat Peking de harde activa zou kunnen gebruiken. tegen de alliantie in de toekomst, en blijven aandringen op de verdediging van de alliantie tegen de dreiging.
In een toespraak in Washington medio juni voorafgaand aan de top zei aftredend secretaris-generaal Jens Stoltenberg dat Peking de gevolgen onder ogen moet zien van zijn steun aan Rusland op het slagveld in Oekraïne.
Bronnen: CNN
.