Volvo Cars heeft officieel zijn eerdere beslissing om alleen elektrische voertuigen (EV’s) te verkopen tegen 2030 teruggedraaid, en wijst op het ongelijkmatige tempo van wereldwijde adoptie en zorgen over de vraag van consumenten.
De in Zweden gevestigde autofabrikant, die eigendom is van het Chinese Geely Holding, kondigde woensdag aan dat het nu verwacht dat 90 tot 100 procent van zijn auto’s tegen het einde van het decennium volledig elektrisch of plug-in hybrides zal zijn, waardoor de mogelijkheid ontstaat dat milde hybride modellen in het assortiment blijven.
De beslissing markeert een verschuiving van Volvo’s belofte in 2021 om tegen 2030 een volledig elektrisch autobedrijf te worden. CEO Jim Rowan erkende de uitdagingen in de overgang naar EV’s en verklaarde: “Het is duidelijk dat de overgang naar elektrificatie niet lineair zal zijn, en klanten en markten bewegen zich met verschillende snelheden van adoptie.”
Shotgun Pistol – Geen FFL Vereist, Direct Naar Jouw Huis Verzend
De beslissing van Volvo komt te midden van bredere zorgen binnen de auto-industrie over de langzamere dan verwachte vraag naar elektrische voertuigen.
Een combinatie van hoge kosten, beperkte laadinfrastructuur en betaalbaarheidszorgen heeft veel consumenten ertoe aangezet om in plaats daarvan over te schakelen naar hybrides of traditionele voertuigen met een verbrandingsmotor.
Bekijk de laatste video op foxbusiness.com
Andere autofabrikanten hebben soortgelijke uitdagingen ondervonden. In mei 2023 deed Mercedes-Benz ook een stap terug van zijn doelstelling om uitsluitend EV’s te maken tegen 2030, en merkte op dat minder klanten kozen voor volledig elektrische auto’s dan aanvankelijk werd voorspeld.
In zijn laatste verklaring benadrukte Volvo zijn toewijding aan elektrificatie, met een langetermijndoel van volledige EV-adoptie. “Wij zijn absoluut overtuigd dat onze toekomst elektrisch is,” zei Rowan, waarbij hij de visie van het bedrijf herhaalde. Hij merkte echter ook op dat het bedrijf “pragmatisch en flexibel” moet blijven terwijl het de overgang navigeert.
De aangepaste strategie van het bedrijf verwacht dat tegen 2025 tussen de 50 en 60 procent van de wereldwijde verkopen van Volvo bestaat uit geëlektrificeerde voertuigen, waaronder zowel volledig elektrische auto’s als hybrides.
In het tweede kwartaal van 2024 meldde Volvo dat 26 procent van zijn verkopen volledig elektrische voertuigen waren, terwijl EV’s en hybrides samen 48 procent van zijn totale assortiment vertegenwoordigden.
Volvo, samen met andere autofabrikanten, bereidt zich ook voor op de mogelijke impact van invoerrechten op elektrische voertuigen die in China zijn vervaardigd, zowel in Europa als in de Verenigde Staten.
Dergelijke invoerrechten zullen naar verwachting invloed hebben op de prijzen en de toeleveringsketens, wat de overgang naar EV’s verder compliceert. China speelt een dominante rol in de EV-toeleveringsketen, omdat het veel van de productie van sleutelcomponenten, zoals batterijen, controleert.
Ondanks deze uitdagingen blijft Volvo elektrificatie beschouwen als de toekomst van de auto-industrie. Het bedrijf benadrukte dat de aanpassing in zijn tijdlijn zijn langetermijninvestering plannen of zijn kapitaaluitgaven niet wijzigt, die gericht blijven op technologie voor elektrische voertuigen en duurzaamheidsinitiatieven.
De strategie van het bedrijf wordt grotendeels beïnvloed door de aarzeling van consumenten, vooral over laadinfrastructuur. Een studie uitgevoerd door J.D. Power in mei 2024 toonde aan dat 52 procent van de autobezitters aarzelt om elektrische voertuigen aan te schaffen vanwege zorgen over de beschikbaarheid van laadstations, een cijfer dat het afgelopen jaar is gegroeid.
Hoge rentetarieven op autoleningen en de hogere aanloopkosten van EV’s hebben ook veel kopers naar hybride modellen gedreven, die een betaalbaardere optie bieden en zorgen over actieradius en opladen verlichten.
.