De president-elect Donald Trump suggereerde dat hij mogelijk zou helpen om de schulden van de Harris-Walz campagne te dekken na hun nederlaag in de verkiezingen van 2024, en plaatste zijn voorstel zaterdagochtend op Truth Social.
De post komt nadat rapporten onthulden dat de Harris-Walz campagne eindigde met een schuld van $20 miljoen, ondanks het ophalen van meer dan een miljard dollar van corporate, financiële en celebrity donateurs.
Trump stijgt naar overwinning – haal de ultieme Trumpinator Bobblehead om 2024 te vieren!
Een groot deel van de financiële druk wordt toegeschreven aan de strategie van de campagne voor de verkiezingen, waarbij concerten met hooggeplaatste artiesten werden georganiseerd; een zet die naar verluidt aanzienlijk heeft bijgedragen aan de schuldenlast, zo meldt de New York Post.
Donald Trump biedt aan te helpen de schulden te betalen die de Harris campagne zichzelf heeft opgelegd voor de eenheid.
Dat is een primeur, mensen. Ik heb nog nooit gehoord van een tegenstander die dat deed.
— Rich Baris The People’s Pundit (@Peoples_Pundit) 9 november 2024
“Ik ben erg verrast dat de Democraten, die een harde en dappere strijd hebben gevoerd in de presidentsverkiezingen van 2020, een recordbedrag aan geld hebben ingezameld, niet veel $’s overhielden,” schreef Trump.
De president-elect verwees naar de problemen van de campagne en voegde eraan toe: “Nu worden ze uitgeknepen door verkopers en anderen.”
Rapporten suggereren dat verkopers en campagnepersoneel hun bezorgdheid hebben geuit over onbetaalde rekeningen, vooral met betrekking tot de podium-, geluids- en productiekosten van grootschalige concerten die vooruitgaand aan de rally’s van Harris werden georganiseerd.
Jesse Watters beëindigde Kamala’s carrière afgelopen nacht.
Hoe hebben ze $1B uitgegeven en toch $20M in de schulden? pic.twitter.com/gNMxhXcexP
— Gunther Eagleman™ (@GuntherEagleman) 9 november 2024
Volgens bronnen van de New York Post maken sommige verkopers zich zorgen over of ze betaling zullen ontvangen gezien de financiële tekortkomingen van de campagne.
De Harris-Walz campagne heeft naar verluidt pre-verkiezingsconcerten georganiseerd in zeven belangrijke battleground staten op de vooravond van de verkiezingen.
De evenementen omvatten optredens van bekende artiesten, waaronder Jon Bon Jovi in Detroit, Christina Aguilera in Las Vegas, Katy Perry in Pittsburgh, Lady Gaga in Philadelphia, en rapper 2 Chainz in Atlanta.
Ondanks de poging om grote menigten te trekken, won Trump alle zeven swing states, en behaalde zowel de populaire stem als het kiescollege.
In zijn post moedigde Trump ook Republikeinen aan om te overwegen de Democraten een handje te helpen, en zei: “Wat we ook kunnen doen om hen tijdens deze moeilijke periode te helpen, zou ik ten zeerste aanbevelen dat we, als een partij en om de wanhopig benodigde EENHEID, dit doen.”
Hij gaf de financiële succes van zijn campagne de krediet voor het gebruik van “Earned Media,” en legde uit: “Ons grootste bezit in de campagne was ‘Earned Media,’ en dat kost niet veel.”
HEILIGE ROKEN. Trump biedt nu aan om zijn resterende fondsen te gebruiken om de schulden van de Harris campagne en DNC af te betalen. 👀 pic.twitter.com/n9XYleXmSP
— johnny maga (@_johnnymaga) 9 november 2024
De concertstrategie werd naar verluidt geleid door veteranen van de campagne van Obama, Stephanie Cutter en David Plouffe, die zich bij de Harris-campagne voegden nadat zij Biden verving op het Democratische ticket in juli.
Hun aanpak was gericht op het repliceren van het succes van de campagne van president Obama in 2008, met de nadruk op het energiseren van jongere, minder genegen kiezers.
Echter, de beslissing om evenementen met hoge kosten en hoge energie na te streven leidde tot financiële druk, waarbij een gepland optreden van Alanis Morissette naar verluidt werd geannuleerd om kosten te besparen.
De New York Post meldde ook dat de betrokkenheid van Cutter en Plouffe interne spanningen veroorzaakte met het bestaande Biden-campagneteam, omdat middelen werden toegewezen aan entertainmentkosten in plaats van aan meer traditionele campagne-inspanningen.
De schuldenlast van de campagne heeft interne discussies doen ontstaan over de haalbaarheid van de strategie, waarbij bronnen een deel van de schuld geven aan de extra kosten van uitgebreide concertpodia en productieteams.
Hoewel de artiesten hun tijd aan de campagne schonken, droegen de stijgende kosten rondom productie en logistiek bij aan de financiële problemen van de campagne.
Trump’s aanbod om te helpen, hoewel onverwacht, benadrukt zijn post-verkiezing nadruk op nationale eenheid. “MAAK AMERIKA WEER GEWELDIG!” concludeerde hij in zijn post.
De post-verkiezingsschulden en Trump’s reactie voegen een nieuwe laag toe aan het voortdurende gesprek over campagne-uitgaven, strategie en eenheid terwijl de overgang naar de nieuwe administratie zich ontvouwt.
.