De VS staat op het randje van een mogelijke economische ramp nu havenarbeiders zich voorbereiden op een enorme staking die begint op 1 oktober. Deze staking zou cruciale havens aan de oostkust en in de Golf van Mexico kunnen verlammen, die verantwoordelijk zijn voor het verwerken van ongeveer de helft van de Amerikaanse maritieme invoer.

Meer dan 85.000 leden van de International Longshoremen’s Association (ILA) eisen loonsverhogingen en bescherming tegen automatisering, wat mogelijk de operaties in drie dozijn havens zou kunnen stopzetten. Als aan hun eisen niet wordt voldaan door de United States Maritime Alliance (USMX), zou de staking de toeleveringsketens kunnen verstoren en de Amerikaanse economie elke dag miljarden kunnen kosten, zoals gerapporteerd door de Daily Caller.

Experts waarschuwen dat deze dreigende staking verwoestende effecten kan hebben. Peter C. Earle, senior econoom bij het American Institute for Economic Research, vergelijkt het met de chaos die tijdens de COVID-19-pandemie werd gezien.

Patriottische strandkleding voor vrijheidsliefhebbers! Koop nu en krijg 10% korting met code RB10. Opgericht door veteranen & LEO.

Hij voorspelt een scherpe stijging van de verzendkosten en ongecontroleerde inflatie. De Federal Reserve heeft geschat dat verstoringen in de toeleveringsketen verantwoordelijk waren voor 40% tot 60% van de prijsverhogingen na de pandemie, met name in sectoren zoals energie en voedsel. Inflatie, die in 2022 opliep tot 9,1%, zou opnieuw kunnen stijgen, wat een zware last voor Amerikaanse huishoudens betekent.

ILA-voorzitter Harold J. Daggett verklaarde dat zijn vakbond bereid is om te staken als er geen nieuwe overeenkomst wordt bereikt. “Een slapende reus staat klaar om te brullen op dinsdag 1 oktober 2024,” zei Daggett, waarmee hij de jaarlange voorbereiding van de vakbond op dit potentiële conflict benadrukte.

Loonsverhogingen staan centraal in de onderhandelingen, waarbij de ILA een loonsverhoging van 77% over zes jaar eist, ver boven het aanbod van 40% van de USMX. De ILA rechtvaardigt deze eisen met het argument dat de inflatie sinds de aantreding van president Biden meer dan 20% is gestegen.

Echter, het gaat niet alleen om lonen. De ILA heeft fel verzet geboden tegen automatisering in havens, waarvan ze geloven dat deze banen bedreigt. Eerder dit jaar verliet de vakbond de onderhandelingen nadat een haven in Alabama automatische poorten gebruikte om vrachtwagens autonoom te verwerken, een stap die leidde tot verzet van de vakbond.

George Kochanowski, CEO van het logistieke bedrijf Staxxon, stelde dat havenautomatisering een belangrijke hindernis blijft in deze onderhandelingen. Hij voegde eraan toe dat eventuele concessies aan de ILA onvermijdelijk de verzendkosten zouden verhogen, wat de inflatie verder zou aanwakkeren.

De staking, als deze plaatsvindt, zou net voor het vakantieseizoen komen, wat mogelijk zou leiden tot vertragingen in de verzending en hogere kosten voor consumenten. Zoals Earle opmerkte: “Zelfs een korte verstoring zou een al onder druk staand vakantieseizoen kunnen verergeren,” waardoor Amerikaanse gezinnen hogere prijzen voor geschenken zouden moeten betalen tijdens de drukste winkelperiode van het jaar.

Ondertussen houdt de Biden-administratie waarschijnlijk de situatie goed in de gaten. Hoewel ze nog niet hebben gereageerd, voorspellen arbeidsexperts dat het Witte Huis zou kunnen ingrijpen om een staking te voorkomen, zoals ze in 2022 deden om een spoorwegstaking te blokkeren door een contract op spoorwegarbeiders op te leggen.

Arbeidsexpert Sean Higgins suggereerde dat de administratie op het laatste moment zou kunnen ingrijpen, waarbij ze de steun van de vakbond en bredere economische zorgen in balans brengen voorafgaand aan de aankomende verkiezingen.

De USMX heeft onlangs een klacht ingediend bij de National Labor Relations Board (NLRB) waarin de ILA wordt beschuldigd van oneerlijk arbeidspraktijken, wat de onderhandelingen verder bemoeilijkt. Terwijl de deadline nadert, zijn alle ogen gericht op de vraag of er een overeenkomst kan worden gesloten om een grote economische crisis te vermijden.


De meningen die worden geuit door bijdragers en/of contentpartners zijn hun eigen en weerspiegelen niet noodzakelijk de opvattingen van RVM News. Neem contact met ons op voor richtlijnen over het indienen van je eigen commentaar.


Source: https://www.rvmnews.com/2024/09/u-s-economy-on-edge-massive-port-strike-could-spark-economic-crisis/

.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....