Foto: Videostill X/Inside Paper/Lewis Brackpool
Dubai kampte dinsdag met hevige regenval. Het gevolg is dat het vliegverkeer ernstig ontregeld is. Vluchten moeten worden geschrapt of omgeleid. De stortregens hebben aan zeker één persoon het leven gekost.
In de Verenigde Arabische Emiraten viel in minder dan 24 uur tijd 254 millimeter regen, het meeste sinds het begin van de metingen in 1949.
De zware regenval, die in het woestijnland heeft geleid tot overstromingen, is deels het gevolg van cloud seeding oftewel regen maken met chemische stoffen, bericht Bloomberg. De Verenigde Arabische Emiraten begonnen hier in 2002 mee.
It’s non-negotiable that cloud seeding is NOT a conspiracy theory, but it’s also incredibly foolish and dangerous.
This is Dubai today, insane weather patterns artificially caused by this controversial practice.
Our government in Britain has used this same technology before and… pic.twitter.com/sDEE95LaVf
— Lewis Brackpool (@Lewis_Brackpool) April 16, 2024
(Video verwijderd? Klik hier…)
Zeven missies
Het nationale meteorologische centrum liet maandag en dinsdag vliegtuigen opstijgen waarmee regen kan worden gemaakt, zei meteoroloog Ahmed Habib. De vliegtuigen hebben de afgelopen twee dagen zeven missies uitgevoerd.
Bij deze techniek worden chemicaliën en piepkleine deeltjes in de atmosfeer gesproeid om meer regen uit de wolken te halen.
Mensen plaatsten op sociale media beelden van de stortregens. In sommige filmpjes is te zien hoe auto’s worden meegesleurd en plafonds van winkels instorten. In een aantal gebouwen viel de stroom uit.
So the apocalyptic weather in Dubai today was caused by cloud-seeding eg. geo-engineering.
Yet ANOTHER ‘Conspiracy theory’ becomes FACT! pic.twitter.com/q3pLC7NPYf
— UNN (@UnityNewsNet) April 16, 2024
Complottheorie
“Was dit tot een week geleden geen complottheorie?” vraagt internetpersoonlijkheid en onderzoeker Zoe Harcombe.
Journalist Lewis Brackpool haakt hierop in: “Cloud seeding is geen complottheorie, maar ook ongelooflijk dom en gevaarlijk.”
Hij wijst erop dat dezelfde technologie in Groot-Brittannië in 1952 de overstromingsramp in Lynmouth heeft veroorzaakt en vindt dat geo-engineering verboden moet worden.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…