In de eerste plaats beroept een regering zich op wetten en regels en doet alsof je een contract met de regering en de Vijfde Colonne ambtenaren bent aangegaan. Lysander Spooner schreef in 1870 over de Amerikaanse Constitution (grondwet) het volgende:
“De grondwet heeft geen inherente (is niet onafscheidelijk verbonden met) autoriteit of verplichting. Het heeft in geen enkel geval autoriteit of verplichting, tenzij als een contract tussen mens en mens. En het pretendeert niet eens een contract te zijn tussen personen die nu bestaan. Het pretendeert hoogstens een contract te zijn tussen personen die tachtig jaar geleden leefden… we weten historisch gezien dat slechts een klein deel van de toenmalige bevolking over het onderwerp werd geraadpleegd, of bevraagd, of veroorloofd werd om hun instemming of afkeuring op enige formele manier kenbaar te maken. De mensen, als die er al waren, die formeel hun toestemming gaven, zijn nu allemaal dood… en de grondwet, voor zover het hun contract was, stierf met hen. Ze hadden geen natuurlijke macht of het recht om het verplicht te maken voor hun kinderen… ze hebben zelfs niet geprobeerd om hen (die kinderen) te binden. Dat wil zeggen, het instrument heeft niet de pretentie een overeenkomst te zijn tussen iemand anders dan “het volk” dat toen bestond; noch beweert het… enig recht, macht of beschikking van hun kant om iemand anders dan zichzelf te binden… De grondwet zelf heeft dan geen gezag, op welk gezag berust onze regering dan praktisch? Op welke grond kunnen zij, die beweren haar te besturen, het recht opeisen om de eigendommen van mensen in beslag te nemen, om hen te beperken in hun natuurlijke vrijheid van handelen, industrie en handel, en om iedereen te doden die hun autoriteit ontkent om naar eigen goeddunken te beschikken over de eigendommen, vrijheden en levens van mensen?”
Lysander Spooner over het verschil tussen een regering en een struikrover (1870)
Maar de theorie van onze regering is geheel anders dan het praktische feit. Het is een feit dat de overheid, als een struikrover, tegen een man zegt: je geld, of je leven. En veel, zo niet de meeste, belastingen worden betaald onder de dwang van die dreiging.
De regering jaagt inderdaad nietop een man op een eenzame plaats, springt niet op hem af vanaf de kant van de weg en houdt hem staande, met een pistool tegen zijn hoofd, en gaat over tot het leeghalen van zijn zakken. Maar de roof is om die reden niettemin een roof; En het is veel lafhartiger en beschamender.
De struikrover neemt in ieder geval al zelf de verantwoordelijkheid, het gevaar en de misdaad van zijn eigen daad op zich. Hij beweert niet dat hij enige rechtmatige aanspraak op uw geld heeft, of dat hij van plan is het voor uw eigen voordeel te gebruiken. Hij doet zich niet voor als iets anders dan een rover. Hij heeft lang niet genoeg onbeschaamdheid verworven om te beweren dat hij slechts een ‘beschermer’ is en dat hij het geld van de mensen tegen hun wil aanneemt, alleen maar om hem in staat te stellen die verdwaasde reizigers te ‘beschermen’, die zich volkomen in staat voelen zichzelf te beschermen, of die zijn eigenaardige systeem van bescherming niet waarderen. Hij is een te verstandig man om zulke beroepen uit te oefenen. Bovendien, nadat hij je geld heeft afgenomen, verlaat hij je en verdwijnt, zoals je wilt dat hij doet. Hij blijft je niet volgen op de weg, tegen je wil; in de veronderstelling dat u nu uw rechtmatige “soeverein” bent, vanwege de “bescherming” die hij u biedt. Hij blijft je niet “beschermen” door je te bevelen je neer te buigen en hem te dienen; door je te verplichten dit te doen en je te verbieden dat te doen; door je van meer geld te beroven zo vaak als hij het voor zijn belang of plezier nodig vindt om dat te doen; en door je te brandmerken als een rebel, een verrader en een vijand van je land, en je zonder genade neer te schieten, als je zijn gezag betwist of je verzet tegen zijn eisen. Een struikrover is te veel een heer om zich schuldig te maken aan dergelijke bedriegerijen, beledigingen en schurkenstreken als deze van regeringswege. Kortom, hij probeert je alleen te beroven, niet om je ook nog eens voor zijn misdaad op te laten draaien of je tot zijn slaaf te maken.