🕒 Leestijd: 5 minuten

In een mantel-en-dolkoperatie heeft de Wereldgezondheidsvergadering op 1 juni een tekst aangenomen over de hervorming van de Internationale Gezondheidsregeling (IHR), die voorheen onbekend was bij het publiek.

Onderdeel van de hervorming is dat de directeur-generaal van de WHO in de toekomst een pandemie kan uitroepen als hij het risico ziet dat de gezondheidszorgsystemen overbelast raken, zoals het geval is bij elke grote griepepidemie. Er moet binnen een jaar overeenstemming worden bereikt over een pandemieverdrag van de WHO.

De Wereldgezondheidsvergadering is het besluitvormingsorgaan van de WHO. 1 juni was de laatste dag van de bijeenkomst van dit jaar in Genève. Kort na 21.00 uur keurde de vergadering aanvullingen op de IHR goed die tot een paar uur eerder waren besproken. Een tekst was dus pas enkele uren vóór de stemming bekend bij de stemdelegaties. De WHO heeft de uitslag van de stemming niet bekendgemaakt. Het kan een consensusaanname zijn.

Het publiek hoorde pas achteraf wat er was besloten , ook al was de gepubliceerde tekst nog niet eens in zijn pure vorm gebracht. Het bevat nog steeds schrappingen en vetgedrukte letters en voorlopige namen van de in te voegen paragrafen.

In het WHO- persbericht worden vier innovaties kort beschreven.

Introductie van een definitie van pandemische noodsituatie om effectievere internationale samenwerking op gang te brengen als reactie op gebeurtenissen die een pandemie dreigen te worden of al zijn geworden. De definitie van pandemische noodsituatie vertegenwoordigt een hoger alarmniveau, voortbouwend op de bestaande IHR-mechanismen, waaronder de afkondiging van een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang. Volgens deze definitie is een pandemie een overdraagbare ziekte die zich geografisch wijd verspreidt over meerdere staten of die een hoog risico heeft om zich in meerdere staten te verspreiden, die de capaciteit van de gezondheidszorgstelsels in die staten te boven gaat, of die een hoog risico heeft om zich te verspreiden, dat zij groter is dan de capaciteit van de gezondheidszorgstelsels in die staten. deze; die een aanzienlijke sociale en/of economische ontwrichting veroorzaakt, of een groot risico loopt te veroorzaken, met inbegrip van ontwrichting van het internationale verkeer en de handel; en dat snelle, rechtvaardige en meer gecoördineerde internationale actie vereist, met een benadering die de hele overheid en de hele samenleving omvat;

“ Inzet voor solidariteit en rechtvaardigheid bij het verbeteren van de toegang tot medische producten en financiering. Dit omvat de oprichting van een coördinerend financieringsmechanisme ter ondersteuning van de identificatie van en de toegang tot financiering die nodig is om “te voldoen aan de behoeften en prioriteiten van ontwikkelingslanden, inclusief de ontwikkeling, uitbreiding en instandhouding van kern- en andere capaciteiten.” antwoord;

Oprichting van een Comité van Staten die Partij zijn om de effectieve implementatie van de gewijzigde regelgeving te vergemakkelijken. Het Comité zal de samenwerking tussen de staten die partij zijn bij de effectieve implementatie van de IHR bevorderen en ondersteunen; En

Oprichting van nationale IHR-autoriteiten om de implementatie van de regelgeving binnen en tussen landen beter te coördineren.”

Om de IHR-hervorming op deze Wereldgezondheidsvergadering goed te kunnen aannemen, had volgens artikel 52 IHR een stembare tekst vier maanden van tevoren beschikbaar moeten zijn en verspreid moeten zijn. Deze regeling is bedoeld om regeringen, parlementariërs en burgers van de ondertekenende staten in staat te stellen de inhoud en reikwijdte van de beoogde hervorming te onderzoeken en te bespreken. De WHO negeerde eenvoudigweg dit verplichte procedurele vereiste .

De ‘pandemische noodsituatie’  en het IHR Implementation Review Panel verschenen voor het eerst in de documenten van het IHR Reform Negotiating Body op 17 april 2024 .

Er is sprake van een pandemische noodsituatie als een infectie zich over meerdere WHO-regio’s verspreidt of dreigt te verspreiden, als de gezondheidszorgsystemen daardoor overbelast kunnen raken of als er een dreiging bestaat van ernstige ontwrichting.

Bastian Barucker geeft hierover treffend commentaar op X:

“In het bijzonder is de zinsnede ‘of er is een hoog risico’ een toegangspoort voor het willekeurig afkondigen van een pandemische noodsituatie zonder deze feitelijk te hoeven rechtvaardigen. Zoals uit de RKI-protocollen blijkt, heeft de autoriteit de risicobeoordeling met betrekking tot Covid-19 opgeschaald zonder enig bewijs te leveren van een bestaande feitelijke basis. Er wordt ook al jaren gesproken over een mogelijke buitengewone overbelasting van het gezondheidszorgsysteem, zonder dat dit ooit werkelijkheid is geworden. Beperkingen van de grondrechten mogen echter niet gebaseerd zijn op mogelijke risico’s, maar moeten duidelijk gerechtvaardigd zijn en niet gebaseerd zijn op voorspellingen.”

De nieuwe categorie van pandemische noodsituaties is bijzonder vreemd en verdacht omdat deze op geen van de 21 plaatsen een zelfstandig gevolg krijgt nadat de term werd geïntroduceerd. Nergens staat dat er iets zal volgen als een noodsituatie op gezondheidsgebied van internationaal belang ook als een ‘pandemische noodsituatie’ wordt geclassificeerd. Wanneer de directeur-generaal van de WHO echter een noodsituatie op gezondheidsgebied van internationaal belang afkondigt, moet hij in elk geval expliciet maken of hij deze ook als een ‘pandemische noodsituatie’ classificeert.

Je kunt alleen maar speculeren waarom de IHR-onderhandelingsgroep het belangrijk vond om deze schijnbaar zinloze aanvullende definitie te introduceren. Eén mogelijkheid is dat de ‘pandemische noodsituatie’ alleen betekenis mag krijgen via het pandemieverdrag van de WHO.

De verdragsluitende staten moeten hun risicocommunicatie, inclusief de strijd tegen mis- en desinformatie, als kerncompetentie ontwikkelen, versterken en onderhouden en deze uiterlijk vijf jaar na de inwerkingtreding van de gewijzigde IHR implementeren (bijlage 1A, art. 13 lid . 1). De verdragsluitende staten verplichten zich daarbij ertoe de informatie te controleren.

De internationale financiële instellingen , zoals het IMF en de Wereldbank, moeten worden beëdigd dat zij bij de uitvoering van de IHR door middel van een toevoeging aan artikel 44 rekening zullen houden met de behoeften en nationale prioriteiten van de ontwikkelingslanden.

In gewone taal betekent dit dat de leningen en schenkingen van de internationale financiële organisaties en hun weigering moeten worden gebruikt als drukmiddel om armere landen onder druk te zetten of te dwingen de aanbevelingen van de WHO uit te voeren.

De zogenaamde One Health-aanpak en de daarmee samenhangende bevoegdheid voor de WHO om elke zoönose, evenals gebeurtenissen en ontwikkelingen met indirecte gevolgen voor de gezondheid, zoals klimaatverandering, als een noodsituatie op gezondheidsgebied te verklaren, waren niet opgenomen in het hervormingsdocument .

Er zijn ook geen bindende voorschriften over de opschorting van octrooirechten of over de verplichte levering van medicijnen aan de WHO voor distributie naar armere landen in het geval van een pandemie.

Er zou een pandemieverdrag van de WHO moeten komen

De onderhandelingen om de IHR te hervormen werden gevoerd in de schaduw van de onderhandelingen over een pandemieverdrag van de WHO, die veel meer publieke aandacht kregen maar vermoedelijk minder belangrijk waren. Kort voor de Wereldgezondheidsvergadering werd verklaard dat deze voorlopig mislukt zijn.

De lidstaten zijn nu overeengekomen om de onderhandelingen over een pandemieverdrag voort te zetten. Het onderhandelingsorgaan (INB) zou uiterlijk binnen een jaar op de volgende Wereldgezondheidsvergadering tot een resultaat moeten komen. Als het eerder lukt, moet het verdrag worden aangenomen in een buitengewone Wereldgezondheidsvergadering.

Om te profiteren van de opiniemanipulatiekracht van IT-bedrijven en sociale-mediabedrijven:

“Bedrijven en de particuliere sector begrijpen misschien niet vanzelfsprekend de rol die zij spelen in de strijd tegen desinformatie, maar hun rol is de belangrijkste. In ieder geval in het Westen hebben zij de centrale rol op zich genomen, omdat het grote publiek hen meer vertrouwt als instellingen (dan als NH-regeringen).

“Gelukkig hebben veranderingen in het beleid van sociale mediaplatforms zoals Facebook al een aanzienlijke impact op het type en de kwaliteit van de verspreide inhoud.

Verdere procedure

De IHR-hervorming zal tien maanden na de goedkeuring ervan door de Wereldgezondheidsvergadering bindend worden voor alle landen die binnen deze periode geen aanspraak maken op een uitzondering in overeenstemming met artikel 59 IHR. De deadline werd verkort in afwachting van de huidige IHR-hervorming.

De vertegenwoordiger van Zwitserland zei na de stemming dat Zwitserland nu “net als andere ondertekenende staten” interne procedures zou initiëren en onderzoeken of de veranderingen op nationaal niveau kunnen worden doorgevoerd. De Action Alliance for Free Switzerland (ABF) ziet dit als een bevestiging van het door haar bestelde juridische rapport , waarin werd geconcludeerd dat de IHR-hervorming aan het parlement moet worden voorgelegd. Dit is gebaseerd op het feit dat, volgens de Zwitserse grondwet, de Federale Raad (regering) internationale verdragen ondertekent en deze ter goedkeuring voorlegt aan de Federale Vergadering (parlement). Een online petitie van ABF waarin de Federale Raad wordt opgeroepen om de IHR-hervorming af te wijzen, loopt tot 1 augustus.

Ik ben niet op de hoogte van een overeenkomstig juridisch advies voor Duitsland.

In de VS schreef de Republikeinse helft van de Senaat begin mei een brief aan de president, waarin zij klaagde over het niet naleven van procedureregels en waarin zij duidelijk maakten dat zij de IHR-hervorming beschouwen als een internationaal verdrag waarvoor een tweederde meerderheid van de Senaat vereist is. slagen. Republikeinse senatoren kondigden aan dat ze het er niet mee eens zouden zijn.

Voor Tagesschau.de en Tagesschau.de  was de goedkeuring van de IHR-hervorming niet de moeite waard om te melden. Laura Kölsch gaf commentaar op het akkoord over de IHR-hervorming in een update voor het netwerk van kritische rechters en aanklagers .

Addendum (3 juni): Iedereen die dit bericht op Facebook probeert te delen, krijgt te horen dat de link is verborgen vanwege “gevoelige inhoud”, zodat “mensen zelf kunnen beslissen of ze het willen zien”.

bron

(Help ons. Deel dit artikel a.u.b.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *