Luister naar dit Artikel

Het is moeilijk om de grote EV-ontwarring bij te houden


Steun World Unity: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en de leugens aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. Klik hier om te Doneren


Het beste nieuws voor de EV-industrie deze maand is dat Ford nu slechts $ 50.000 per auto verliest op zijn elektrische voertuigen. Dat is zoveel beter dan de $ 132.000 die de autofabrikant het vorige kwartaal verloor. Maar de echte economische slachting is diep en wijdverbreid. De enige zekere gok in de wereld van elektrische voertuigen was Tesla, waar de verkoop in het laatste kwartaal met twee procent steeg, maar hun winst met 45% daalde. De uitverkoop verschoof auto’s, maar het verbrandde de winst. Op dezelfde manier daalde de winst van Mercedes Benz met 21%, voornamelijk dankzij EV’s. En die van Ford daalde met 35% (niet verrassend).

We wisten dat het slecht ging toen de nieuwe uitvinding een klein marktaandeel had, maar de helft van de eigenaren al terug wilde naar de oude stijl.

Zelfs in China is er een probleem, waar de aandelen van Evergrande New Energy Vehicle dit jaar tot nu toe met bijna 40% zijn gedaald. Blijkbaar komen er schuldeisers achter Evergrande aan om faillissement aan te vragen voor twee van zijn EV-afdelingen.

Bijna elke grote fabrikant stelt nieuwe modellen uit of herschrijft hun doelen. Ford stelt verschillende modellen uit en is een fabriek in Canada die EV’s zou gaan maken, aan het herontwerpen naar een fabriek die pick-uptrucks met fossiele brandstofmotoren gaat bouwen. Bentley en Aston Martin hebben de lancering van hun eerste EV’s uitgesteld. Jaguar heeft gezegd dat ze twee van hun geplande EV-modellen zullen laten vallen en hun benzine-SUV’s langer zullen blijven maken. Volkswagen heeft $ 60 miljard teruggetrokken in de ontwikkeling van ICE-auto’s. Opeens hebben ze allemaal ontdekt dat hybride auto’s behoorlijk interessant zijn.

Porsche hield vast aan hun doel en liet het tegelijkertijd vallen. Ze streven er nog steeds (theoretisch) naar om 80% van hun voertuigverkopen tegen 2030 elektrisch te maken. Maar ze hebben de clausule toegevoegd “als de klanten ons steunen”. Alles onder de 80% is de schuld van de klanten. Porsche van de haak, eh…

Iemand gaat een boek schrijven over hoe de grootste industriële zwaargewichten van het Westen vrijwel allemaal in de fantasie trapten dat we een eeuw aan techniek konden weggooien en op commando een nieuw type auto konden uitvinden. Ontdekking in gangpad negen!

De EV-bubbel loopt in realtime leeg

Koppen moeten rollen over het fiasco van de elektrische auto

Door Matthew Lynn, The Telegraph

De afgelopen dagen is duidelijk geworden dat de EV-industrie op de rand van de afgrond staat. Honderden miljarden euro’s, dollars en ponden zijn in deze industrie gepompt door politieke leiders en de subsidiejunkies om hen heen – en het is zeker tijd dat ze ter verantwoording worden geroepen voor de enorme hoeveelheden belastinggeld die zijn verspild.

En het zijn niet alleen autofabrikanten. Het is slecht nieuws voor de toeleveringsketen:

Het is nog erger voor componentenfabrikanten. Aandelen in het Duitse Varta zijn de afgelopen maand met 70% gedaald, te midden van berichten dat het bedrijf mogelijk van een faillissement gered moet worden na zware verliezen op batterijen voor hybride sportwagens. Deze week kondigde de Belgische chemiegroep Umicore een daling van € 1,6 miljard (£ 1,4 miljard) aan, omdat fabrikanten waarschuwden voor afnemende vraag naar elektrische voertuigen en het plannen voor een batterijrecyclingfabriek uitstelde.
Zoals Matthew Lynn zegt: consumenten worden steeds nerveuzer over wat verouderde technologie zou kunnen worden. Dat moet wel de doodsteek zijn.

Westerse regering gooide met miljarden dollars om deze zeepbel op te blazen

Politici probeerden God te spelen op de automarkt: in Frankrijk gooide Macron € 700 miljoen naar een plan om de batterijproductie te domineren in samenwerking met Duitsland. De Duitsers verbrandden ook € 1 miljard. Maar de EU pochte dat het € 80 miljard had uitgegeven aan dingen die met elektrische voertuigen te maken hadden, en de VS had vrachtschepen vol geld gelanceerd met de Inflation Reduction Act.

Uiteindelijk had Ford bij de grootste transitie van allemaal, van paard naar auto, geen overheidssubsidie ​​nodig om een ​​Model T uit te vinden. En klanten hoefden ook niet gedwongen te worden om deze te kopen.

Bronnen: joannenova.com.au


Source: https://worldunity.me/elektrische-auto-debacle-op-de-rand-van-de-afgrond/

.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....